English site
شنبه 26 آبان 1397   19:07:27
|           RSS

وزیر نفت در مراسم امضای قرارداهای طرح توسعه حمل و نقل قطار شهری عنوان کرد:
شاهکار دولت و شورای شهر برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها

1397/8/2 چهارشنبه

طرح افزایش ۲ هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان قطار شهری با امضای قراردادهایی بین شرکت‎ بهینه‎سازی مصرف سوخت، شهرداری‎های ۹ کلانشهر و سازمان¬های قطار شهری در حالی آغاز شد که وزیر نفت از آن به عنوان شاهکار دولت و شورای شهر برای کاهش آلودگی هوای تهران و کلان شهرها نام برد.


وزارت نفت به منظور کنترل مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از طرح های متنوعی بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید حمایت کرده است که بسیاری از آنها با ابتکار وزارت نفت در بخش گازرسانی روستایی، گازرسانی به نیروگاه ها، توسعه حمل و نقل شهری، جایگزینی کامیون ها و کشنده های با عمر بالا، افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل به استاندارد یورو 4 و 5، برق دار کردن چاه های کشاورزی، بهینه کردن بخاری های گازی خانگی، جلوگیری از هدر رفت انرژی در موتورخانه ها و مواردی از این دست با ارزش چندین میلیارد دلار در حال پیگیری و یا اجرا است.

یکی از این طرح ها در آیینی رسمی که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه‎های نفت و کشور، شهرداران و اعضای شورای شهر کلانشهرها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه شنبه شب (یکم آبان‎ماه) برگزار شد، قراردادهای همکاری در طرح توسعه حمل‎ونقل مسافر با قطار شهری بود که بین شرکت‎ بهینه‎سازی مصرف سوخت، شهرداری‎ها و سازمان‎های قطار شهری تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم امضا شد.

با اجرای کامل این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ که ارزش مجموع قراردادهای ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، در مجموع هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی تهران و هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم اضافه خواهد شد.

تا زمانی که صرفه‌جویی محقق نشود، اعتباری اختصاص نمی دهیم

بیژن زنگنه، وزیر نفت در این مراسم با بیان این که تا سال ۹۳ به ۱۴ هزار روستا در کل کشور گازرسانی شده بود، گفت: در دولت تدبیر و امید و طی مدت یاد شده با گازرسانی به ۱۳ هزار روستا و صدها شهر کوچک و بزرگ، نه تنها یک ریال از دولت پول نگرفته‌ایم، بلکه منابع خود را از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تامین کردیم.

زنگنه تصریح کرد: با اجرای این پروژه‌ها میلیون‌ها نفر از ساکنان روستا‌ها و شهر‌ها از نعمت گاز بهره‌مند شدند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.

وی گفت: این طرح‌ها صرفه‌جویی و درآمدهای ارزی زیادی نصیب کشور کرده است و بیش از ۹۰ درصد از اجرای این طرح‌ها نیز به پیمانکاران داخلی واگذار شد، در واقع می‌توانم بگویم که طرح‌های گازرسانی به روستاها یک اقدام برد-برد-برد (مردم، سازندگان داخلی و دولت) بوده است.

 وزیر نفت درباره امضای قرارداد طرح توسعه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری ۹ کلانشهر گفت: در این قراردادها، هم مردم به لحاظ برخورداری از رفاه و هم دولت به لحاظ درآمدزایی برنده هستند، همچنین مردم به لحاظ کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از این قرارداد منتفع می‌شوند.

زنگنه ادامه داد: در جایگاه وزیر نفت همواره به راه‌های کاهش آلاینده‌های هوای کلانشهر تهران می‌اندیشم و این موضوع همواره ذهن من را مشغول کرده است. اکنون می‌توانم بگویم که امضای این قرارداد یکی از شاهکارهای دولت و شورای شهر برای کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرهاست.

وی با بیان این‌که وزارت نفت برای کمک به بهبود کیفیت هوا در زمینه بهبود کیفیت تولید بنزین و گازوئیل گام‌های عملی برداشته است، گفت: کیفیت تولید گازوئیل در ایران افزایش یافته و فعالیت‌های بسیاری برای بهبود کیفیت تولید بنزین توزیعی در جایگاه‌های عرضه سوخت انجام شده است.

وزیر نفت با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: بنیان کار ما در قراردادهای امروز، بر اساس این ماده ۱۲ قانونی است، بنابراین تا زمانی که صرفه‌جویی محقق نشود، نمی‌توانیم اعتباری اختصاص دهیم. البته امکان فاینانس وجود دارد.

زنگنه با بیان این‌که ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در سال ۹۷ به حال احتضار افتاده است، بر لزوم احیای آن در سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: این ماده هم‌اکنون مغلوب پرداخت یارانه نقدی شده است، البته ماده ۱۲ و یارانه نقدی دشمن یکدیگر نیستند و می‌توانند به هم کمک کنند، اما باید در مجلس شورای اسلامی و دولت این موضوع را ساماندهی کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اقدام‌ها در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در سال‌های گذشته، گفت: شاید بزرگ‌ترین کاری که در این مدت انجام شده است، جایگزینی مصرف گاز طبیعی با سوخت مایع بوده باشد.

زنگنه با بیان این‌که در سال ۹۲ نیروگاه‌های ما ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع با ارزش دلار آن زمان حدود ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع مصرف می کردند که اگر همان رویه را ادامه می‌دادیم کشور قابل اداره نبود؛ اکنون مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها بسیار کم شده است، البته در زمستان به مقدار کم مصرف سوخت مایع داریم.

وی با بیان این‌که شدت مصرف انرژی در ایران وحشتناک است، گفت: علائم قیمت‌های ما غلط است، برای نمونه گاز مایع را کیلویی ۱۵۰ تومان یعنی ۱۰ دلار به ازای هر تن می‌فروشیم که قیمت جهانی آن ۵۵۰ دلار به ازای هر تن است، این شرایط امکان گمراه کردن هر کسی را فراهم می‌کند.

زنگنه با بیان این که در بخش گاز اسراف بسیار زیاد است، یادآور شد: فکر می‌کنم امسال در تابستان مصرف گاز در نیروگاه‌ها به ۲۹۰ میلیون مترمکعب در روز رسید، یعنی نیروگاه‌های ما معادل روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام مصرف کردند، از ابتدای امسال تاکنون هم میانگین مصرف بیش از ۲۳۵ میلیون مترمکعب یعنی بیش از روزانه معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام بوده است، اسراف در مصرف گاز سبب ثروت‌سوزی می‌شود.

وزیر نفت گفت: به عبارتی اکنون روزانه معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سوخت در نیروگاه‌هایی مصرف می شود که با ۳۰ درصد راندمان فعالیت می کنند که این موضوع به معنای آسیب به محیط زیست و هدر رفتن ثروت کشور است، اما امضای این قرارداد آغازی برای همکاری نزدیک سازمان‌ها برای کمک به بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیریت مصرف انرژی است.

زنگنه با یادآوری ضرورت احیای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: امسال باید این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم و اجازه ندهیم این ماده که هم اکنون محتضر است مرحوم شود.

وی افزود: به نظرم آقای رئیس جمهوری نیز از این موضوع حمایت خواهد کرد، ضمن آن‌که من نیز به عنوان عضوی از دولت می‌دانم که دولت مصر است تا مترو توسعه و آلودگی شهرها کاهش یابد.

وزیر نفت با اشاره به شرایط کنونی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی انجام کار، تولید و تزریق امید بسیار مهم است، ضمن آن‌که ما در مقابل فشار خارجی هستیم، بنابراین باید کاری کنیم تا مردم آثار فعالیت ما را فوری ببینند و اگر در جایی مطمئن هستیم کارها سریع پیش می‌رود آن را انجام دهیم تا تأخیری در اجرای کار نباشد.

اصلاح الگوی مصرف سوخت و توسعه

محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این مراسم، اصلاح الگوی مصرف انرژی و توسعه را ۲ الزام امروز صنعت نفت کشور عنوان کرد و گفت: تلاش برای رفع چالش شدت مصرف انرژی در ایران اجتناب‌ناپذیر است.

وی مقدار مصرف کنونی انرژی در کشور را نامتناسب با فرهنگ غنی ایران خواند و افزود: سالانه بیش از معادل ۳۰۰ میلیون بشکه نفت خام انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور مصرف و از سوی دیگر میلیون‌ها لیتر بنزین قاچاق می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با یادآوری آن‌که نیمی از یارانه بنزین به سه دهک پردرآمد کشور اختصاص می‌یابد، ادامه داد: روزانه حدود ۳۵ میلیون دلار یارانه بنزین پرداخت می‌شود.

دلاویز از جایگزینی بخاری‌های هوشمند به جای بخاری‌های سنتی و فرهنگ‌سازی به عنوان دیگر اقدام‌هایی که در دستور کار شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار دارد نام برد و گفت: در مسیر فرهنگ‌سازی، طرح جشنواره دانش آموزی را در برنامه داریم که با اجرای آن، ۵ میلیون دانش‌آموز در فرآیند اصلاح الگوی مصرف انرژی ورود می‌کنند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای و بهبود روند مصرف سوخت

طرح «توسعه حمل‎ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» با هدف بهبود و ارتقای حمل‎ونقل مسافر درون‎شهری، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‎ونقل عمومی، مدیریت مصرف سوخت و کاهش آلودگی‎های محیطی متناظر در دستور کار قرار گرفته است. طول مدت اجرای کامل این طرح، پنج سال و مدت زمان بازپرداخت در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال بعد از شروع به‎کار واگن‎های جدید برآورد شده است.

بر اساس این طرح، در مرحله نخست اجرای آن افزودن واگن‎های جدید به متروی ۹ کلانشهر کشور (۲هزار دستگاه)، افزایش۱۳۵۷ دستگاه واگن در مجموع در تهران و کلانشهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز و قم تا ۲سال آینده و همین‌طور افزایش تا سقف ۸۲ دستگاه واگن به ناوگان متروی شهرهای کرج و کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ (در مجموع ۱۴۳۹ دستگاه) در دستور کار قرار گرفته که قراردادهای مربوط به آن به امضا رسیده است. به این ترتیب، به‌تدریج و با پیشرفت هر یک از این قراردادها، قراردادهای تکمیلی تا سقف ۲ هزار دستگاه واگن بین شرکت‎های نامبرده امضا و اجرایی خواهد شد.

بازپرداخت سرمایه‎گذاری‌ها در پروژه‌هایی که قرارداد آنها از سوی وزارت نفت تایید شده و به بهره‎برداری رسیده باشد، متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن‌های جدید، به میزان ۹,۸ سنت به ازای هر نفر سفر، به صورت تجمعی در تهران و کلانشهرها، حداکثر ۲.۶ میلیارد دلار (۱.۴۲ میلیارد دلار در تهران و ۱.۱۸ میلیارد دلار در کلانشهرها) و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان بازپرداخت خواهد بود.

با توجه به این‌که در مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفه‎جویی حاصل از یک واگن در سال، ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸۸۶۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده، پیش‎بینی می‎شود با اجرای کامل این طرح در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹، معادل ۱۴۲۱,۵ میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱۱۸۲.۹۱ میلیون دلار صرفه‎جویی حاصل شود. با اجرای کامل این طرح در طول دوره، حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر در بنزین، ۷.۴ میلیارد مترمکعب در گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و ۰.۷ میلیارد لیتر در گازوئیل صرفه‎جویی می‎شود و انتشار گازهای گلخانه‎ای ۴۷.۱ میلیون تن معادل دی‎اکسیدکربن کاهش خواهد یافت.


 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ
تعداد بازديد اين صفحه: 1354
















کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
Best View 1024x768