به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، تفاهمنامه همکاری بین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صبح روز دوشنبه (۲۰ شهریور) با هدف توسعه زیرساختهای صنعت سیانجی افزایش سهم سوخت پاک سیانجی در سبد سوخت خودروها با تأکید بر استفاده حداکثری از زیرساختهای داخلی و توان صنعتی کشور بهمنظور ارائه خدمات و تأمین تجهیزات مورد نیاز ۴۰۰ جایگاه سوخت سیانجی بین جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، نصرالله ناظریان، رئیس قرارگاه سازندگی خاتمالاوصیا و افشین خواجهفرد، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در محل کارخانه هسا در شهر اصفهان امضا شد.
بر اساس این تفاهمنامه با استفاده از ظرفیت و توانمندی فناورانه شرکت هسا و بخش خصوصی و با تصویب منابع لازم در شورای اقتصاد، ۴۰۰ جایگاه سوخت سیانجی در نقاط مختلف کشور ایجاد و تجهیز خواهد شد.
ایستگاههای سوختگیری سیانجی به تجهیزاتی نظیر میترینگ، خشک کن، کمپرسور، مخازن، توزیعکننده، تابلوهای کنترل و ... مجهز هستند و نحوه پراکندگی و استانداردهای فنی، ایمنی جایگاههای جدید از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تعیین و اعلام خواهد شد.
شمار جایگاههای سیانجی کشور به ۳ هزار باب میرسد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در آیین امضای تفاهمنامه سهجانبه تجهیز ۴۰۰ باب جایگاه سیانجی که در محل کارخانه هسا امضا شد، گفت: با راهاندازی ۴۰۰ جایگاه جدید در قالب این تفاهمنامه و با همکاری وزارت نفت و وزارت دفاع، تعداد جایگاههای سیانجی کشور به ۳ هزار باب افزایش خواهد یافت.
جلیل سالاری با تأکید بر این که با ساخت ۴۰۰ جایگاه جدید سیانجی با همکاری وزارت دفاع در مصرف روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفهجویی خواهد شد، گفت: امیدواریم با توسعه این صنعت گام مهمی در جهت صرفهجویی در مصرف انرژی و جایگزینی سوخت پاک سیانجی با بنزین در سبد سوخت برداریم.
معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه شبکه سراسری گاز در شرق کشور افزود: با توسعه شبکه گازرسانی، ظرفیتهایی برای توسعه صنعت سیانجی در شرق کشور ایجاد شده و مکانیابی احداث جایگاههای جدید نیز انجام شده است.
بومیسازی تجهیزات و ارتقای استانداردهای کیفی در حوزه سیانجی
سالاری با اشاره به همکاری مجموعه وزارت نفت با مجموعه شرکت هسا و خاتمالاوصیا از گذشته دور بیان کرد: خوشبختانه این دو مجموعه توانستند ظرفیت بومیسازی در کشور را با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان عملی سازند و امروز با محوریت این دو مجموعه و شرکتهای دانشبنیان در حوزه سیانجی، استانداردهای کیفی تجهیزات تولیدی این دو مجموعه ارتقا یافته و استانداردهای وزارت نفت را زیرپوشش قرار داده است.
وی با تأکید بر لزوم پیگیری تبدیل کارگاهی و تولید کارخانهای خودروهای گازسوز گفت: توافقهایی با مجموعههای خودروساز انجام شده است که این جایگزینی انجام شود.
لزوم استفاده از ظرفیت خالی جایگاههای سیانجی در کشور
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: امروز ۲۵۱۵ جایگاه عرضه سیانجی در کشور فعال است که ۶۰ درصد این ظرفیت (معادل مصرف ۲۳ میلیون لیتر بنزین در روز) استفاده میشود که با توسعه این صنعت، امکان افزایش آن تا معادل ۳۴ میلیون لیتر بنزین وجود دارد.
صدور خدمات فنی - مهندسی در حوزه سیانجی به دیگر کشورها
سالاری با ابراز امیدواری به استفاده از ظرفیتهای وزارت دفاع در بخشهای پاییندستی صنعت نفت بهمنظور تأمین امنیت انرژی کشور تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به مذاکرات بخش دیپلماسی انژری از ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور، برای صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: امیدواریم با اخذ مجوز شورای اقتصاد بهزودی این تفاهمنامه اجرایی شود و بتوانیم در برخی نقاط با ارائه تجهیز بلاعوض مانند سنوات گذشته، این صنعت را توسعه دهیم و ظرفیت جدیدی در سبد سوخت کشور و صرفهجویی در مصرف بنزین را تحقق ببخشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: هماکنون ۲ هزار و ۵۱۵ جایگاه سیانجی در کشور وجود دارد که با اجرایی شدن این تفاهمنامه گام مهمی در جهت توسعه زیرساختهای صنعت سیانجی و افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروها در کشور برداشته خواهد شد.
سالاری افزود امیدواریم با استفاده از توانایی هسا و شرکتهای دانشبنیان در زمینه سوخت سیانجی، سطح کیفی این حوزه را افزایش دهیم.
ثبت مصرف روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و سالانه ۴۲ میلیارد لیتر بنزین در کشور
جلیل سالاری در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه سهجانبه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سیانجی افزود: بومیسازی در حوزه تجهیزات اصلی مورد نیاز صنعت سیانجی در شرایطی است که در ابتدای سال ۸۳، کمپرسورها وارداتی و ظرفیت تجهیزات تولیدی نیز بسیار پایین بود.
وی با اشاره به اینکه بومیسازی مقدمهای شد که از ظرفیت وزارت دفاع در این حوزه استفاده شود، بیان کرد: با توجه به مصرف بالای میانگین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور، راهاندازی ۴۰۰ جایگاه جدید سیانجی در مناطقی که اخیراً گازکشی شده است، در دستور کار قرار گرفت.
معاون وزیر نفت کیفیت پایین و مصرف بالای خودروها را از دیگر عوامل افزایش روزافزون مصرف سوخت در کشور اعلام کرد و گفت: سال ۹۸، سالانه ۲۷ میلیارد لیتر بنزین مصرف میکردیم که این عدد امروز به ۴۲ میلیارد لیتر رسیده است. این در شرایطی است که در این سالها، حدود ۲۵۵۰ باب جایگاه سیانجی در کشور راهاندازی و روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور توزیع میشود.
سالاری با اشاره به اینکه هماکنون ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب سیانجی (معادل روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین) در جایگاههای سیانجی کشور فراهم است، بیان کرد: عملاً در خوشبینانهترین حالت از ۶۰ درصد این ظرفیت استفاده میشود.
استفاده از سیانجی بهعنوان سوخت خودروهای سنگین
وی با تأکید بر لزوم توجه همزمان به بحث تولید کارخانهای و تبدیل کارگاهی و افزایش تعداد مصرفکنندگان سیانجی در سبد گفت: امیدواریم بتوانیم سهم ۳۵ درصدی سیانجی در سبد حملونقل را تحقق ببخشیم و پس از آن در حوزه خودروهای سنگین نیز ورود کنیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور افزود: سالانه در بخش حملونقل ۶۰ میلیارد دلار سوخت مصرف میکنیم که عدد بسیار بالایی است. مگر بودجه کشور چقدر است که ۶۰ میلیارد دلار آن فقط در این بخش صرف شود؟ اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد در این بخش صرفهجویی شود، این منابع میتواند وارد زنجیره ارزش در پتروپالایشیها شود.
سالاری با اشاره به اینکه وزارت نفت بالاترین قرارداد و تفاهمنامهها را در سطح معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری دارد، بیان کرد: وزارت دفاع نیز وارد حوزه سهامداری نفتوگاز شده و امروز سهام دو پالایشگاه شیراز و تبریز را در اختیار دارد و علاوه بر آن در حوزه پتروشیمیها و بخشی از واحدهای متانول ورود کرده است.
لزوم استفاده از ظرفیت مازاد تولیدی متانول کشور برای ورود به زنجیره تولید بنزین
وی با اشاره به ظرفیت مازادی که در کشور در زنجیره متانول ایجاد شده است، افزود: در زنجیره متانول به پروپیلن M۲B نیاز به فناوری و دانش داریم تا بخشی از بنزین کشور را از این طریق تأمین کنیم. متانول در دنیا یکسوم قیمت بنزین را دارد و اگر بتوانیم بخشی از متانول تولیدی در کشور را وارد زنجیره تولید بنزین کنیم، عملاً در ریل خودکفایی و تأمین سوخت کشور قرار خواهیم گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر لزوم کیفیسازی خودروها گفت: مصرف ۱۲ میلیون لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر عدد بسیار بالایی است. این در شرایطی است که در زمان هدفمندی، ۹.۵ میلیون خودرو داشتیم، اما امروز این عدد به ۱۸ میلیون دستگاه رسیده است و هیچ خودرویی نیز خارج نشده است.
توسعه صنعت سیانجی در مناطق مرزی بهمنظور کنترل عرضه خارج از شبکه سوخت
سالاری با اشاره به قیمت ۶۰ هزار تومانی هر لیتر بنزین در کشور پاکستان گفت: بهرغم اجرای سامانه کدینگ در مناطق مرزی، اختلاف قیمت سبب افزایش مصرف سوخت بهویژه در نقاط مرزی شده و بهتازگی شاهد رشد ۵۰ درصدی مصرف سوخت در جنوب کرمان ناشی از مهاجرت کارتهای سوخت بودیم که در این زمینه اقدامهای مشترکی با فراجا نیز در حال انجام است، اما همه این موارد موجب ناترازی سوخت در کشور شده و در زمستان نیز بهدلیل ظرفیت محدود تولید گاز، ناچار به استفاده از سوخت دوم در صنایع میشویم.
ذخیرهسازی ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی برای زمستان ۱۴۰۲
وی افزود: بهمنظور تأمین سوخت زمستانی سال جاری، هماکنون ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی ذخیرهسازی شده که عدد بسیار بزرگی است، بنابراین توسعه صنایع سبز از جمله صنعت سیانجی و... بهویژه در استانهای مرزی نیازمند توجه است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت همه شرکتهای فعال در حوزه صنعت سیانجی و در قالب یک کنسرسیوم، بتوانیم میزان استفاده از ظرفیت خالی سیانجی را افزایش دهیم و به عدد توزیع روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب سیانجی دست یابیم.
افزایش ۱۳ میلیون لیتری مصرف بنزین کشور در سال ۱۴۰۲
وی بیان کرد: مصرف بنزین ما امسال در مقایسه با پارسال بیش از ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته که این رقم معادل تولید یک پالایشگاه و حاکی از لزوم توجه جدی به حوزه بهینهسازی و فرهنگ مصرف انرژی در کشور است.
اجرای طرحهای کیفیسازی نفت کوره در همه پالایشگاهها در اولویت قرار گیرد
سالاری در حاشیه بازدید از پالایشگاه نفت اصفهان با حضور محسن قدیری، مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان و اعضای هیئت مدیره این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه کیفیت نفت خام کشور و درصد استحصال آن در حال تغییر است، لازم است اجرای طرحهای کیفیسازی نفت کوره در پالایشگاههای کشور در اولویت اجرا قرار بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه کیفیسازی و کمیسازی فرآورده هر دو مهم است، بیان کرد: با توجه به چالشهایی که در زمینه تولید نفت کوره وجود دارد، همچنین ملزم کردن قانون بودجه به اختصاص ۴۰ درصد از سود سهام شرکتهای پالایشی به اجرای طرحهای توسعهای، امیدواریم به اجرای این طرحها سرعت بخشیده شود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین با تقدیر از اقدامهای مثبت انجامشده در پالایشگاه نفت اصفهان در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی و رفع چالشهای این پالایشگاه در حوزه آب و دیگر طرحهای توسعهای گفت: لازم است اجرای طرح RHU (طرح بهبود فرآیند و بهینهسازی پالایشگاه اصفهان) با استفاده از سود پالایشگاه بهعنوان منبعی برای نقدینگی پروژه در اولویت اجرای طرحهای توسعهای قرار بگیرد و این پروژه در زمانبندی مناسب اجرایی شود.
سالاری اجرای طرحهای توسعهای در همه زمینهها را تأمینکننده امنیت تولید در مجموعههای تولیدی دانست و افزود: پالایشگاه نفت اصفهان در گذشته نفت کوره نیروگاه شهیدمنتظری و اسلامآباد را تأمین میکرد، اما امروز در بحث استفاده از نفت کوره محدودیت داریم و تنها در شرایط ناترازی گاز در فصل زمستان نفت کوره به مصرف میرسد.
وی با اشاره به هزینههای تحمیلی ناشی از حملوانتقال نفت کوره و نگهداری آن در کشتی بیان کرد: ما برای ارائه نفت کوره در بازارهای صادراتی نیز دچار مشکل هستیم و استانداردهای محیط زیستی استفاده از آن را محدود کرده است و نگهداری آن نیز هزینههای هنگفتی را به دولت و سهامداران شرکتها تحمیل میکند.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ضمن قدردانی از اقدامهای قابلتحسین انجامشده در بخشهای حملونقل، خطوط لوله و آب در پالایشگاه نفت اصفهان گفت: آب پالایشگاه اصفهان از مشکلات اساسی این پالایشگاه بود که خوشبختانه در حال حل شدن است.
سالاری تأکید کرد: امیدوارم از الگوهایی نو که با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در پالایشگاه نفت اصفهان در حال شکلگیری است، در دیگر مجموعههای پالایشی نیز استفاده شود.