مسئولیت اجتماعی (CSR) شرکت در حکم مدلی از کسبوکار است که به شرکت کمک میکند از نظر اجتماعی و بهویژه به خاطر تاثیرات احتمالی خود در جامعه و محیط پاسخگو باشد. در ایران مسئولیتهای اجتماعی بهعهده دولت است و در این میان صنعت نفت به نیابت از دولت به مقوله مسئولیت اجتماعی در مناطق همجوار نفتی میپردازد. مدتها بحث مسئولیتهای اجتماعی به فراموشی سپرده شده بود و نوعی بیتفاوتی نسبت به آن احساس میشد، اما در چند سال اخیر نگاه صنعت نفت به عنوان یک سازمان پیشرو تغییرات چشمگیری داشته است. شکلگیری حوزه مشاور اجتماعی در سال ۹۲ گویای اهتمام این وزارتخانه در زمینه تحقق اهداف و عمل به موضوع مسئولیت اجتماعی است که به دنبال آن؛ استاندارد سازی اقدامهای جاری شرکتهای نفتی در زمینه CSR، کمک به کاهش ریسکها و بحرانهای اجتماعی در مناطق و تسهیل پیشبرد پروژههای صنعت نفت، حرکت در مسیر توسعه همزمان صنعت و جوامع پیرامونی، تهیه و ارائه چارچوب و ساز و کار گزارشدهی منظم و موثر مسئولیت اجتماعی برای شرکتها، دستیابی صنعت نفت به وجهه، خوشنامی و جایگاه جهانی در این زمینه، پایبندی به الزامهای جهانی و همسویی با مجامع و شرکتهای بینالمللی و بهره گیری از امتیازها از جمله اهداف این سازمان است.